IAS (Admin.) IAS Mains GS Paper 1 in Hindi (Geography, Art & Culture, and History) Indian Heritage and Culture-Art Forms Study Material (Page 47 of 51)

Subscribe now to access pointwise, categorized & easy to understand notes on 283 key topics of IAS (Admin.) IAS Mains GS Paper 1 in Hindi (Geography, Art & Culture, and History) covering entire 2021 syllabus. With online notes get latest & updated content on the device of your choice. View complete topic-wise distribution of study material. Unlimited Access, Unlimited Time, on Unlimited Devices!

View Features or View Sample.

Rs. 500.00 -OR-

How to register? Already Subscribed?

पारंपरिक भारतीय वस्त्र एवं भोजन: भारत के विख्यात रेशम केन्द्र निम्न हैं- (Traditional Indian Textiles and Foods: the Famous Silk Centres of India is as Follow)

Edit

राज्य रेशम केन्द्र

ढवस बसेेंत्रष्कमबपउंसष्झढसपझ आंध्र प्रदेश धरमावरम्‌ पोचमपल्ली, वेंकटगिरि, नारायण पेट

  • असम सुआलकुची
  • बिहार भागलपुर
  • गुजरात सूरत, कांबे
  • जम्मू व कश्मीर श्रीनगर
  • कर्नाटक बेंगलुरु, आनेकल, इलकल, मोलकालपुरु,

    मेलकोटे, कोल्लेगाल

  • छत्तीसगढ़ चंपा, चंदेरी…

Subscribe & login to view complete study material.

पारंपरिक भारतीय वस्त्र एवं भोजन: महिलाओं के वस्त्र (Traditional Indian Textiles and Foods: Clothing of Woman)

Edit

साड़ियाँ

साड़ी, भारतीय स्त्री का मुख्य परिधान है। यह संभवत: विश्व के सबसे पुराने एवं लंबे परिधानों में शामिल है। यह एक पाँच या छह मीटर लंबा वस्त्र होता है। जिसे चोली या ब्लाउज के साथ पहना जाता है। साड़ी पहनने के कई तरीके होते हैं, जोकि क्षेत्र विशेष की भौगोलिक स्थित और पारंपरिक मूल्यों और रुचियों पर निर्भर करता है। अलग-अलग शैली की साड़ियों में कांजीवरम साड़ी, बनारसी साड़ी, पटोला साड़ी और हकोबा मुख्य हैं। मध्य प्रदेश की चंदेरी, महेश्वरी, बिहार की मधुबनी छपाई, तसर, कांधा असम की मूँगा रेशम, ओडिशा की बोमकई, राजस्थान की बंधेज, गुजरात की गठोड़ा, पटोले, कांथा, छत्तीसगढ़ की कोसा रेशम, झारखंडी कोसा रेशम, महाराष्ट्र की पैंठणी, तमिलनाडु की कांजीवरम, उत्तर प्रदेश की तांची बनारसी साड़ियाँ, जामदानी, जामवर, जरी-जरदोजी एवं पश्चिम बंगाल की बा…

… (10 more words) …

Subscribe & login to view complete study material.

Developed by: